Як зберегти і розвивати бізнес під час війни?
Перший шок від війни минув, життя в новій реальності продовжується. Без сумнівів, перше питання, яке постало перед українським малим і середнім бізнесом — як допомогти армії. Зараз, коли кожен робить максимум можливого для допомоги як нашим захисникам, так і постраждалим від російської окупації цивільним, багато хто задумується щодо подальшої долі свого бізнесу, роботи, сфери діяльності в цілому.
Галузь маркетингу і реклами радикально постраждала від війни буквально з першого дня. Можна стверджувати, що у багатьох агенцій життя просто зупинилося 24 лютого. Реклама споживчих товарів, гаджетів, послуг стала непотрібною в одну мить. Тож питання — як знайти нові можливості для бізнесу під час війни? — постало вкрай гостро. Адже треба заробляти, утримувати сім’ї, підтримувати армію та економіку країни і наповнювати податками державний бюджет.
На початку третього місяця війни ми бачимо, що SMM і таргетована реклама в соцмережах все ж існують, хоча і в зовсім іншому вигляді, ніж до війни. Реклама одягу і споживчих товарів, прикрашених українською символікою і патріотичними принтами, широко розповсюджена, і попит на такі речі чималий. Також заходить реклама доставки певних продуктів від місцевих виробників і непродовольчих товарів, що входять до переліку першочергових щоденних потреб (ліки, одяг, косметика, господарські товари тощо.
IT-бізнес, спрямований на іноземного споживача, постраждав під час війни найменше. Клієнти зі США, Європи продовжують надавати замовлення і сплачувати послуги. Окрема перевага в тому, що виконувати роботи IT-бізнес може віддалено, з будь-якої точки, аби був інтернет. Тож багато з внутрішньо переміщених осіб продовжують працювати за IT-спеціальностями.
Практично не втратили роботу веб-дизайнери, графічні дизайнери, орієнтовані на іноземних замовників. А відсоток закордонних замовників був дуже значний для таких спеціалістів і до війни: зокрема, розробка сайтів українськими фахівцями високо цінується на Заході за високу технічну якість і неабияку креативність наших професіоналів.
Бізнес під час війни: які напрямки реально розвивати?
Навіть протягом дії воєнного стану можна і потрібно гнучко реагувати на нові реалії. Важливо не сидіти склавши руки і шукати нових застосувань своїм діловим якостям і професійним талантам, активно включатися в відродження економіки країни, створювати стартапи, на які, до речі, невдовзі ми побачимо пільгові умови кредитування, закордонні гранти від наших країн партнерів та інші нові можливості.
Де, в якій сфері економіки можливо заробити гроші під час війни: проаналізуємо тенденції
- Відмічаємо глобальний зсув в бік гуманітарної сфери. Перш за все, це виробництво базових продуктів харчування. Аграрний сектор та переробка — ось на чому тримається життєзабезпечення в складні часи. Особливо актуальним є виробництво дешевих харчів: основний набір простих продуктів щоденного вжитку.
- Торгівля також поступово набирає обертів, бо вироблену продукцію необхідно доставити до споживача. Навіть попри те, що асортимент найбільш затребуваних споживчих товарів суттєво скоротився і змінився. В час війни роздрібна торгівля продуктами харчування є критичною інфраструктурою.
- Сфера громадського харчування змінюється в сторону саме забезпечення потреб людей в готовій їжі за доступною ціною. За можливості організації доставки в певному місті — на цю послугу також є попит.
- Логістика — ще одна критична сфера, без якої складно уявити життя великого міста. Оскільки кількість складів, промислових об’єктів, що повністю або частково зруйновані внаслідок бомбардування в певних районах є дуже значною, бізнес опікується перенесенням своїх точок в інші, безпечні місця, придатні для використання.
- Ще один напрямок, де можна знайти роботу, створити стартап і розпочати заробляти гроші під час війни — створення логістично-розподільчих терміналів, налагодження роботи логістичних хабів, спрямованих на відновлення зруйнованих війною економічних зв’язків і розбудову нових ланцюжків постачання товарів (продовольчих у першу чергу), матеріалів (будівельних, сировинних), як для населення, так і для дрібного бізнесу.
- Гуманітарна сфера та будівництво: це те, що стане першочергово затребуваним на територіях, що повертаються до мирного життя. Якщо є можливість і людський ресурс для організації такого роду бізнесу — варто зосередити зусилля саме тут.
Як знайти роботу під час війни?
Поки ще зарано очікувати, що колишній ринок інтернет-маркетингу швидко відновиться в Україні, тож багатьом, зайнятим раніше в цьому секторі, зміни напрямків діяльності не уникнути.
Для спеціалістів в сфері інтернет маркетингу, реклами найкращим рішенням є орієнтація на віддалену роботу на закордонних замовників. Українські агенції стали ще більш активно пропонувати свої маркетингові послуги на ринок США, Європи та навіть Азії. В першу чергу йде переорієнтація на англомовний сегмент (зокрема, SEO на англомовний ринок дуже затребуване), а також активізується попит на спеціалістів зі знанням польської, іспанської, німецької мови, східних мов.
Шукати партнерів та клієнтів за кордоном — це реальний вихід для власників бізнесу, можливість зберегти персонал і навіть певною мірою — поштовх до розвитку, до освоєння нових ринків. Потенціал є, адже українські маркетингові агентства можуть запропонувати конкурентну ціну. Головна умова — знання іноземних мов, специфіки і законодавства країн, з якими починаєте налаштовувати співпрацю. І бажання бути успішним, розвиватися, не скорюватися під гнітом скрутних обставин життя.