

Що таке поведінкові фактори ранжування?
Поведінкові фактори (ПФ) — це група факторів ранжування сайту в пошукових системах, що відображає поведінку середньостатистичних відвідувачів сайту. До них відносяться будь-які дії, що здійснюються відвідувачами: клік, вхід на сторінку, перегляд, перехід зі сторінки на сторінку, замовлення/покупка товару, підписка на розсилку, шерінг в соцмережах, тощо.
- ПФ впливають на ранжування сторінки чи сайту в пошукових системах за ключовими запитами;
- ПФ відображають релевантність (відповідність) сторінки пошуковим запитам;
- синонім ПФ: користувацькі метрики.
Джерелом інформації про поведінку відвідувачів є веб-аналітика Google Analytics і Яндекс.Метрика. Браузери, наприклад Google Chrome, теж збирають детальну інформацію про поведінку відвідувачів будь-якого сайту. SERP також є джерелом даних про ПФ.
Результат аналізу ПФ відображається в пошукові видачі: в топ піднімаються ті сайти, що більше подобаються відвідувачам (вони довше сидять на них, відвідують більше сторінок, роблять більше замовлень, менше відмов, заходять на сайт повторно через закладку, тощо).
Яндекс надає більше значення ПФ, ніж Google.
Назвемо основні ПФ
(умовно їх можна поділити на “хороші” та “погані”):
- Bounce rate, або показник відмов — відношення кількості відвідувачів, що не перейшли на інші сторінки сайту до загальної кількості відвідувачів сайту у відсотках. Якщо користувач відвідав не більше однієї сторінки сайту і пробув на ній не більше 15-20 секунд — це вважається відмовою. Можна сказати, що ця метрика показує, яка частка відвідувачів не стала покупцями.
- Повернення до повторного пошуку за тим самим ключовим запитом (якщо користувач зайшов на вашу сторінку, не знайшов того, що хотів і мусить шукати це на інших сайтах, значить, ваша відповідь на його запит була не повною, не якісною, не релевантною) — можливо, ви неправильно працювали з семантичним ядром і ключовими словами.
- Час, проведений на сайті. Чим він довше — тим цікавіше сайт для юзера, він мандрує зі сторінки на сторінку. Значить, контент якісний і цікавий, користувач читає тексти до кінця, дивиться відео, тощо.
- Глибина перегляду сайту — показує, наскільки сайт цікавий вцілому, а не лише якісь його окремі сторінки.
- Джерела трафіку: звідки приходять на сайт нові користувачі — з пошуку, з соцмереж? Яка постійна аудиторія сайту? Чим вище відсоток повторних відвідувачів по відношенню до нових, тим якісніший сайт і тим вище він підніметься у видачі. Якщо відвідувач зробив закладку і з неї повторно заходить на сайт — це однозначно “плюс у карму”.
- Індекс CTR (click through rate) – співвідношення кліки/перегляди, помножене на 100%. Важливим є сніппет: релевантний, привабливий для користувача сніппет будуть клікати частіше. Якщо приділити увагу правильному складанню title, description, потурбуватись про якість контенту — це відзначать користувачі і врахує пошукова система.
- Показник частоти відвідувань сайту — кількість нових користувачів, що зайшли на ваш сайт протягом одиниці часу. Іншими словами, це показник популярності сайту серед користувачів за даним ключовим запитом.
- Шерінг в соцмережах, показник цитування (соціальні сигнали). Якщо люди діляться посиланням на ваш сайт — це успіх, ваш сайт цікавий і потрібний. Встановлення кнопок соцмереж на вашому сайті дасть надходження нових підписників. А пошукові системи зреагують на це, підвищивши оцінку вашого веб-ресурсу.
Взаємозв’язок ПФ та конверсії
Висока швидкість завантаження сторінок і півдвищення юзабіліті (зручності для користувачів) сайту — ось способи покращити поведінкові фактори, підняти сайт у видачі та досягти зростання конверсії. Зручна структура, зрозуміла навігація, якісний дизайн, цікавий та корисний контент — це допоможе втримати користувача на сайті і надасть перевагу перед конкурентами. Обов’язково приділіть увагу мобільній версії сайту: якщо вона недостатньо зручна для користувача, її необхідно оптимізувати.
Грамотна SEO-аналітика покаже ті напрями, де можна суттєво вплинути на ПФ та покращити ситуацію, досягнувши більшої конверсії для вашого сайту та підвищення в пошуковій видачі.
Деякі власники сайтів вдаються до накручування поведінкових факторів. Такі маніпуляції можуть бути розпізнані Google-ботом та замість підвищення у видачі ви втратите позиції. Не варто намагатись обманути – краще попрацювати над якістю вашого веб-ресурсу. Це оцінять користувачі та помітять пошукові системи.